Een kunstwerk ‘State of Siege’ , een 40 meter lang geschilderd fries is vanaf heden te bewonderen in gebouw X van de Tapijn.

In de zomer van 2015 vraagt de Kunst- en Erfgoed Commissie aan de kunstenares Vanessa Hodgekinson een muurschildering te ontwerpen voor EdLab, recentelijk opgericht als centrum voor onderwijs innovatie dat gehuisvest is in gebouw X van de Tapijn.

 

 

De Tapijn is een locatie met een rijke militaire geschiedenis. De kazerne werd achtereenvolgens gebruikt als oefenterrein door de 13e Regiment Infanterie (1919-1940), als kamp tijdens de Duitse bezetting (1940-1944), als opleidingsterrein van de troepen voor Indonesië (1945-1950) en nog vele andere militaire doelen tot aan de NATO, die het terrein in 2010 verliet.

In de zomer van 2015 vraagt de Kunst- en Erfgoed Commissie aan de kunstenares Vanessa Hodgekinson een muurschildering te ontwerpen voor EdLab, recentelijk opgericht als centrum voor onderwijs innovatie dat gehuisvest is in gebouw X van de Tapijn.

Vanessa Hodgekinson (geboren in 1982 in Engeland). Haar artiestennaam is Navine G.Kahn-Dossos. Khan-Dossos studeerde Kunstgeschiedenis aan de universiteit in Cambridge, Arabisch aan de universiteit in Kuwait, Islamitische kunst aan de Prince’s School of Traditional Art en behaalde haar master in Fine Art aan Chelsea College of Art & Design. Ze woont en werkt in Athene.
Khan-Dossos kunst is gebaseerd op een grondige training in de Islamitische kunst en geschiedenis. In plaats van binnen de traditionele religieuze, culturele en academische kaders te blijven, ontwikkelde zij een bijzondere vorm van geometrische abstractie. Deze beeldtaal laat het traditionele aniconisme van Islamitische kunst samensmelten met de algoritmen van de huidige moderne wereld, waarin we continu digitaal met elkaar verbonden zijn.

Over ‘State of Siege’.
De geschiedenis van de locatie Tapijn en het gebouw X zelf zijn een van Khan-Dossos belangrijke uitgangspunten voor het veertig meterlange kunstwerk. De naam State of  Siege weerspiegelt haar interesse voor generaal Dibbets, wiens graftombe ook in de Tapijn is, en de wijze waarop Maastrichtenaren hem na zijn dood herdenken vanwege zijn vasthoudendheid Maastricht bij de Nederlanden te laten horen in plaats van bij Belgie. Om hun afkeur daarover kenbaar te maken urineerden men op zijn graf.
Ook het wijdverbreide gebruik van de beroemde Polenceau bogen nam Kahn-Dossos mee in haar ontwerp van het fries. Deze bijzondere bouwconstructie werd ontworpen door Polenceau in de 19de eeuw. Met minimale kosten, gebruik makend van stalen balken zijn overspanningen grote architecturale ruimten mogelijk.